W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 5 W PŁOCKU OPIEKĘ PSYCHOLOGICZNĄ NAD DZIEĆMI SPRAWUJE
mgr Patrycja Orłowska
Kontakt ze specjalistką:
poniedziałki 11.45 – 12.15 konsultacje dla rodziców na terenie przedszkola
konsultacje telefoniczne pod numerem telefonu: 24 364 76 97
w poniedziałki 9.00 – 11.45
we wtorki 9.00 – 11.15
w czwartki: 7.45 – 11.15
JAKIE SĄ ZADANIA I ROLA PSYCHOLOGA W PRZEDSZKOLU?
Zadaniem psychologa w przedszkolu jest opieka psychologiczna nad wszystkimi dziećmi uczęszczającymi do przedszkola. Do zadań psychologa przedszkolnego należy w szczególności:
POLECAJKI DLA RODZICÓW
„Jak wspierać rozwój przedszkolaka” Monika Sobkowiak
Książka świetnie łączy wiedzę na temat przeciętnych umiejętności trzy- , cztero-, pięcio-, sześciolatka w różnych obszarach z pomysłami na rozwijanie umiejętności i wspieranie rozwoju. Znajdziemy tam wiedzę na temat rozwoju motorycznego, społeczno-emocjonalnego, mowy, nauki czytania i matematyki, wspierania kreatywności oraz pamięci, uwagi i procesów percepcyjnych.
„Jak wspierać rozwój dziecka” Natalia i Krzysztofa Minge
Autorzy pokazują jak wspierać rozwój dziecka w codziennych sytuacjach już od niemowlęctwa. Znajdziemy tu takie rozdziały jak: rozwój zmysłów, rozwój fizyczny, mowa, nauka czytania, matematyka, wiedza, języki obce, wyjście z domu (jako okazja do stymulacji rozwoju), rozwój pamięci i wspomnienia, koncentracja, emocje, zagrożenia dla rozwoju oraz dbanie o siebie.
„Mów, słuchaj i zrozum. Zadbaj o poczucie własnej wartości swojego dziecka” Petra Krantz Lindgren
Książka, która pokazuje jak dbając o komunikację z dzieckiem możemy wspierać jego poczucie własnej wartości. Daje wiele narzędzi do zmiany języka pełnego oceniania i krytyki na język pełen szacunku i ciekawości. Pozwala znaleźć drogę do dziecka, poznać je naprawdę, ale też zobaczyć siebie w relacji z dzieckiem z zupełnie innej perspektywy.
„Potęga obecności” Daniel j. Siegel Tina Payne Bryson
W książce rodzic znajdzie odpowiedzi na pytania:
Jakbym miała polecić rodzicom jedną książkę, która ukierunkuje ich sposób wchodzenia w relacje z dzieckiem a jednocześnie nie nałoży na nich presji bycia idealnymi rodzicami to byłaby to ta.
„W sercu emocji dziecka. Jak zrozumieć i wspierać swoje dziecko” Isabelle Filliozat
Uniwersalny poradnik o tym jak rozumieć emocje dziecka i przy okazji swoje własne oraz jak towarzyszyć dziecku w ich przeżywaniu. Autorka obrazowo opisuje jak „obsługiwać„ takie emocje jak np. Gniew, strach, radość a ponadto daje podpowiedzi jak radzić sobie w innych codziennych, emocjonujących sytuacjach, które mogą być dla rodzica trudne. Normalizuje temat płaczu, marudzenia a także pochyla się nad takimi trudnymi zdarzeniami w życiu rodziny jak nieporozumienia między rodzicami, choroba czy pojawienie się rodzeństwa.
„Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny” Małgorzata Musiał
Przewodnik, w którym autorka bierze za rękę rodzica i przeprowadza go od wychowania opartego na karach do wychowania opartego na relacji, szacunku i zaufaniu. Znajdziemy w niej lekcje dotyczące granic, emocji, współpracy, konfliktów, rodzeństwa wraz z omówieniem najczęstszych rodzicielskich wątpliwości. Ta pozycja może być szczególnie pomocna dla osób, które czują, że nie chcą wychowywać dzieci „po staremu”, ale jeszcze nie do końca wiedzą jak można inaczej.
„Łagodna dyscyplina” Sarah Ockwell-Smith
Autorka w przystępny sposób omawia rozwój mózgu oraz sposoby uczenia się dziecka. Analizuje popularne i często stosowane metody wychowawcze (takie jak karanie, nagradzanie, chwalenie, odwracanie uwagi), pokazując ich możliwy wpływ, niestety przeważnie negatywny, na zachowanie młodego człowieka. Odnosi się również do metod wychowawczych stosowanych w szkole. Dodatkową wartością książki jest analiza najbardziej powszechnych trudnych zachowań dzieci, tj. Kłamania, marudzenia, przeklinania, braku współpracy… oczywiście z gotowymi pomysłami na poradzenie sobie z trudnościami. Książka nie byłaby kompletna, gdyby nie poruszenie tematu świadomości siebie samego, dbania o komfort psychiczny i samorozwoju rodzica.
„Sposób na trudne dziecko” Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula
Książka odnosząca się do nurtu terapii behawioralnej. Przedstawia metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci np.: pakiet przywilejów, system żetonowy, zasady, pochwały, konsekwencje itp. Poprzez analizę typowych trudności wychowawczych przedstawia rodzicowi konkretne strategie oddziaływań.