DLA RODZICÓW NOWOPRZYJĘTYCH DZIECI W PRZEDSZKOLU
W dniu 19.06.2024r. odbyły się warsztaty i spotkania organizacyjne dla rodziców dzieci nowo przyjętych do Miejskiego Przedszkola nr 5 Płocku.
Bardzo dziękujemy wszystkim obecnym za przybycie. Tych z Państwa, którym nie udało się do nas dołączyć prosimy o zapoznanie się z załączonymi poniżej materiałami. Pomogą one Państwu i Waszym dzieciom przygotować się do rozpoczęcia wielkiej przygody z naszym przedszkolem.
Przedstawienie spraw organizacyjnych dla rodziców dzieci nowo przyjętych.
Wyposażenie dziecka, ubiór.
Ubranie
a) wygodne – najlepiej aby był to dres, getry lub legginsy. Ubranko ma być luźne, nieopinające brzuszka dziecka ( NIE obcisłe spodnie jeansowe ) oraz umożliwiające samodzielne korzystanie z toalety, bez zbędnych i skomplikowanych zapięć – dziecko zaaferowane zabawa, nowym miejscem często zgłasza potrzeby fizjologiczne w ostatniej chwili!
b) ubieramy na tzw. „cebulkę” – koszulka z krótkim rękawkiem, długim , rozpinany sweterek
c) ubiór dziecka powinien być adekwatny do pogody na dworze – dziecko powinno mieć zawsze zestaw ubrań umożliwiający wyjście na podwórko ( wiosną, jesienią lżejsza czapkę, chustkę, odpowiednie obuwie, polar, dodatkowa bluzę czy kurtkę zaś zimą czapkę, szalik, rękawiczki) nawet jeżeli do przedszkola przyjeżdża samochodem.
WAŻNE !!! Zwracamy się z prośbą aby nie „stroić”. Ubiór dziecka powinien być przede wszystkim praktyczny – dzieci podejmują zabawy ruchowe, badawcze, pracują zróżnicowanymi technikami plastycznymi- ubranko może zostać pobrudzone. Ładne ubranka prosimy zostawić na rodzinny spacerek lub uroczystości przedszkolne, których będzie bardzo dużo: pasowanie, spotkanie świąteczne, bal czy dzień babci i dziadka.
Należy przynieść 1 września 2024r.
I – na piżamkę umieszczamy w worku, który przynosimy na salę leżakowania. Proszę dziecku pokazać piżamkę, szczególnie jeżeli jest nowa, aby dziecko umiało ja rozpoznać. Piżamę podpisujemy.
II – ubrania na zmianę na wypadek sytuacji awaryjnej – powinna się tam znaleźć zapasowa koszulka, bluzeczka, majtki , skarpetki lub rajstopy, spodnie na zmianę dostosowane do pory roku.
III – kapcie – umieszczamy w szatni na półce dziecka, kapcie powinny być – z białą podeszwą, z zakrytymi palcami, antypoślizgowe, łatwe do samodzielnego ubrania i ściągnięcia przez dziecko,
WAŻNE !!! Woreczki musza być czytelnie podpisane na zewnętrznej stronie !!!
Wyjścia do ogrodu i czas asymilacji.
W grupach najmłodszych dzieci wychodzą do ogrodu po okresie asymilacji. Musimy dać dzieciom czas na poznanie nowego miejsca, otaczających je osób – nauczycieli, pracowników obsługi. Dzieci powinny nauczyć się chodzić w parach czy też z wężem, dzieci muszą nauczyć się rozpoznawać swoje miejsce w szatni, reagować na polecenia i przywołania nauczyciela, pań z obsługi, przyzwyczaić się do nazwy swojej grupy. Są to umiejętności konieczne i umożliwiające bezpieczne z pobytu na świeżym powietrzu.
Zabawki w przedszkolu.
W naszej placówce przyjęto zasadę, iż dzieci nie przynoszą zabawek do przedszkola. Pozwólmy dzieciom poznać zabawki w przedszkolu, nacieszyć się nimi. Jeżeli któreś z dzieci będzie miało trudności w procesie asymilacji to w wyjątkowych sytuacjach zezwalamy na przyniesienie zabawki na określony czas, ale prośba z naszej strony, aby był to niewielki pluszak.
Nasza decyzja jest wynikiem wieloletnich doświadczeń. Dzieci często nie potrafią skoncentrować się na zajęciach, zabawie, bo ciągle myślą o zabawce, która leży na półeczce. Zdarzało się iż dzieci przynosiły do przedszkola zabawki tak małe, posiadające drobne części – które mogły stworzyć ryzyko zadławienia. Zdarzały się sytuacje, w których dzieci przynosiły zabawki, którymi rodzic nie pozwala się dziecku dzielić z innymi. Jeśli dziecko przynosi do przedszkola zabawkę, powinno wiedzieć, że należy się nią podzielić z innymi. Dzieci przynosiły również zabawki bardzo kosztowne. Jest to tylko dodatkowy stres dla dziecka i kłopot w sytuacji kiedy ulegnie zniszczeniu.
Chore dziecko w przedszkolu, podawanie leków.
Rodzice najlepiej znają swoje dzieci, umieją ocenić zmianę w zachowaniu dziecka, kiedy zaczyna się choroba. Nie przyprowadzamy dzieci chorych do przedszkola. Katar jest infekcją. Dziecko zakatarzone rozsiewa bakterie i zaraża innych.
Zdarzają się sytuacje, iż dziecko ma rano stan podgorączkowy, zaś rodzice aplikują leki przeciwgorączkowe i przyprowadzają dziecko do przedszkola sądząc, że dziecko poradzi sobie z rozwijająca się w organizmie chorobą. Po 2,3 godzinach dziecko gorączkuje, często dostaje torsji zwracając przyjęte leki… Dziecko się meczy, płacze i nie może uczestniczyć w zajęciach, zabawach. Poza tym dzieci same, informują nauczycieli, że rodzice podali im rano lekarstwa, co świadczy o tym, iż rodzice są świadomi choroby dziecka i mimo to przyprowadzają je do przedszkola. Przedszkole nie posiada izolatki wobec czego nie ma jak go odizolować od pozostałych zdrowych dzieci, aby zapewnić jemu komfortowe warunki. W przedszkolu nie podajemy żadnych lekarstw. Chore dziecko zaraża również pracowników. Brak nauczyciela wiąże się z zastępstwem, zaś małe dzieci źle znoszą brak obecności swojej pani do której się już przyzwyczaiły.
WAŻNE !!! Prosimy o bezwzględną szczerość i podanie informacji dotyczących stanu zdrowia dziecka – ważnych chorób przewlekłych ( padaczka, tendencje do omdlenia, krwotoki z nosa ) alergie pokarmowych lub uczulenia, reakcji nietypowych na jakieś bodźce…np. plamy na skórze pojawiające się od promieni słonecznych.
Leżakowanie w przedszkolu.
Często na leżakowanie w przedszkolu patrzymy przez pryzmat naszych osobistych doświadczeń. Kiedyś powszechnie stosowaną praktyką było nakazywanie dzieciom spania lub oczekiwanie, że spędzą dwie godziny, leżąc w milczeniu nieruchomo z zamkniętymi oczami. Po takich „atrakcjach” trudno mieć dobre wspomnienia i reagować z otwartością na propozycję Natomiast, jeśli poobiedni odpoczynek praktykujemy z dzieckiem w domu – to cieszymy się, że przedszkole będzie kontynuowało ten rytuał. Doceniamy, że placówka pozwala dzieciom na relaks i regenerację w ciągu dnia. W końcu odpoczynek poprzez sen jest nie tylko niezwykle efektywny, ale także ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Nauka to proces zapamiętywania i przyswajania nowych informacji – u maluchów proces ten zachodzi podczas snu. Dodatkowo wypoczęte dzieci mają lepsze samopoczucie i – co ważne – mają mniej skłonności do marudzenia.
Jeśli od chwili, kiedy nasze dziecko skończyło dwa lata, nie śpi już w ciągu dnia – z orędownika drzemki, stajemy się jej zdecydowanym przeciwnikiem, uważając, że to strata czasu. W naszych głowach pojawia się wówczas obraz, który jest utrwalany na różnych forach internetowych, że w czasie, kiedy dzieci odpoczywają, nauczycielki mają czas na pogawędki i picie kawy. A przecież powinny skupić się maksymalnie na wspieraniu naszego dziecka w rozwoju, tak aby leżakowanie w przedszkolu było idealnym uzupełnieniem dla pozostałych zajęć.
Co warto wiedzieć o leżakowaniu w przedszkolu?
- Dziecko w wieku 3 – 5 lat powinno spać od 10 do 13 godzin w ciągu doby. Najlepiej w regularnych odstępach czasu.
- Dzieci męczą się szybciej niż dorośli, zwłaszcza przy dużej ilości bodźców i angażujących zajęciach.
Leżakowanie to sposób na wyciszenie układu nerwowego malucha w ciągu dnia. - 3 / 4 latki zwykle chętnie przesypiają godzinę lub dwie, aby zregenerować organizm i umysł, aby przygotować się do dalszej zabawy.
- Odpoczynek w ciągu dnia nie musi polegać na spaniu.
Chodzi o to, aby dziecko miało szansę spędzić trochę czasu w ciszy i zmniejszyć aktywność ruchową. - Tworzy się bezpieczne środowisko i rytuały związane z poobiednim odpoczynkiem. Tu wszystko ma znaczenie: sposób i miejsce rozkładania leżaczków, układanie pościeli, zakładanie piżamek, składanie ubrań, czytanie książek, słuchanie kołysanek lub relaksacyjnej muzyki. Istotne jest również otulanie kołderką, głaskanie, przytulanie, kołysanie, co nie tylko przyczynia się do powstania więzi między nauczycielem a dzieckiem, ale w dużej mierze pozwala na realizację potrzeby przynależności i znaczenia malucha.
Odbiór dziecka z przedszkola, upoważnienie i nr tel. kontaktowe
Na początku roku szkolnego rodzice otrzymują listy, na które wpisują osoby upoważnione do odbioru dziecka. Proszę o podanie danych personalnych razem z nr. dowodu osobistego, aby nauczyciele mogli zweryfikować osobę odbierającą dziecko. Jeżeli zdarzy się, iż dziecko musi zostać odebrane przez inna osobę niż wskazana w upoważnieniach, prosimy wcześniej o informacje i pisemne adnotacje zawierająca dane osoby upoważnianej do odbioru wraz z nr. dowodu osobistego.
Prosimy o podanie aktualnych nr telefonu komórkowego oraz adresów e – mail. Jeżeli ktoś wie, ze pracuje w takim zakładzie pracy, gdzie nie zawsze może mieć telefon przy sobie ( szpital – przy aparaturze, linia produkcyjna ) to proszę o podanie dodatkowo takiego nr telefonu, pod którym możemy się z Państwem skontaktować. Bardzo często zdarza się, iż nauczyciel nie może się skontaktować z rodzicami i osobami upoważnionymi, gdyż nikt nie odbiera podanych telefonów.
WAŻNE!!!!
1. Osoba upoważniona do odbioru dziecka, zobligowana jest po posiadania każdorazowo dowodu osobistego podczas odbioru dziecka.
2. Jeżeli osoba upoważniona do odbiory nie będzie posiadała przy sobie dowodu osobistego, wówczas dziecko nie zostanie tej osobie przekazane.
3. Osoby upoważnione do odbioru, jak również i rodzice nie będą mogli odebrać dziecka z przedszkola, jeżeli zachodzi podejrzenie, iż znajdują się one w:
- stanie po spożyciu alkoholu (0,2–0,5 promila alkoholu we krwi lub 0,1–0,25 mg alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza) (art. 46 ust. 2 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi),
- stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi lub 0,25 mg alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza) (art. 115 § 16 Kodeksu karnego),
- stanie pod wpływem środków odurzających.
Powołując się na przepisy, prawa NIE powierzymy dziecka osobie, od której wyczuwa się alkohol, która jest wyraźnie pijana lub też istnieje podejrzenie, że jest pod wpływem środków odurzających!!!!
Informacje na gazetkach i stronie internetowej.
Prosimy sprawdzać informacje zawarte na stornie internetowej przedszkola oraz gazetkach informacyjnych przy wejściu na sali oraz w korytarzu głównym przy drzwiach głównych. Są tam bieżące informacje o organizacji pracy przedszkola i oddziałów przedszkolnych a na stronie fotorelacje z uroczystości.
Informacje i ważne sprawy załatwiamy z wychowawca, dyrektorem.
Prosimy aby ważne sprawy, wątpliwości wyjaśniać w pierwszej kolejności z nauczycielami, vice – dyrektorem czy dyrektorem. Prosimy o nie załatwianie spraw istotnych z woźnymi. Obsługa przedszkola nie jest upoważniona do udzielania jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka. Jednym z istotnych powodów jest fakt iż nie zawsze posiadają wiedzę na temat dziecka, bowiem wykonują swoje obowiązki, nie są cały czas na sali i trudno im ocenić sytuacje Chcemy również uniknąć sytuacji jakichkolwiek zakłóceń porozumienia i wzajemnej współpracy na linii wychowawca – rodzic.
Współpraca z specjalistami na terenie placówki.
Na terenie placówki w określonych godzinach pracuje również psycholog, logopeda, pedagog specjalny. W sytuacjach tego wymagających współpracujemy z Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczną w Płocku.
Aktualne dni tygodnia i godziny pracy specjalistów zostaną zamieszczone na tablicy przy każdej sali w nowym roku szkolnym 2023/2024.
Zajęcia adaptacyjne.
Od kilku lat w sierpniu organizujemy zajęcia adaptacyjne kierowane do nowo -przyjętych dzieci. Serdecznie zapraszamy rodziców wraz z pociechami. Jest to okazja aby przy wspólnej zabawie poznać się bliżej, oswoić malucha z nowym miejscem i osobami, przełamać lęk i ułatwić proces adaptacji.
Tegoroczne zajęcia adaptacyjne planowane są w ostatnim tygodniu sierpnia. Termin i godzina zajęć adaptacyjnych zostaną podane na stronie internetowej przedszkola w zakładce AKTUALNOŚCI oraz DLA RODZICÓW -OGŁOSZENIA
Czego potrzebują przedszkolaki? – przedstawienie listy rzeczy, w które powinien wyposażyć dziecko każdy rodzic.
- zapasowe zestawy ubrań (kilka par majtek, skarpetek) umieszczone w worku, który należy umieścić w szatni na półce dziecka,
- obuwie zmienne – z białą podeszwą, z zakrytymi palcami, antypoślizgowe, łatwe do samodzielnego ubrania i ściągnięcia przez dziecko,
- raz w miesiącu przynosimy chusteczki suche i mokre ( duże opakowania po 100 sztuk.), które są ogólnie dostępne dla każdego dziecka,
- torebki foliowe – śniadaniowe – do wkładania zabrudzonych ubrań dzieci,
- piżama w worku. Worek czytelnie podpisany po jego zewnętrznej stronie.
WAŻNE !!! Wszystkie przyniesione rzeczy powinny być podpisane imieniem i nazwiskiem dziecka – to pozwala nam uniknąć wielu kłopotów!
Czego nie przynosimy do przedszkola? – wprowadzenie do zasad bezpieczeństwa
- „niebezpiecznych zabawek” – ze względna bezpieczną zabawę i przeciwdziałanie agresji, prosimy, aby dzieci nie przynosiły do przedszkola zabawek zawierających bardzo małe elementy, a także pistoletów, mieczy, proc itp.
- napoi, słodyczy – są zapewnione przez placówkę, z tego względu prosimy, aby nie zostawiać ich również w szatni. Dzieci podczas przygotowania do wyjścia często sięgają po smakołyki zostawione przez rodzica, częstują też innych nie zważając na kwestie higieny i alergie innych dzieci,
- lekarstw – podawanie ich przez nauczyciela dziecku jest zabronione, a pozostawianie w szatni niesie niebezpieczeństwo przypadkowego spożycia przez inne dzieci;
- kosmetyków – przede wszystkim ze względu na alergie, nawet dziecięce malowidła stwarzają ryzyko;
- pieniędzy, drogocennych przedmiotów – za przedmioty pozostawione w szatni, odpowiedzialność ponosi rodzic;
MATERIAŁY Z WARSZTATÓW
Z PSYCHOLOGIEM
Umiejętności dziecka 2,5 letniego
- potrafi zeskoczyć z małego stopnia
- łapie dużą piłkę
- wkłada niektóre ubrania bez pomocy dorosłego
- potrafi odwracać papierowe kartki w książce
- buduje z klocków, potrafi zbudować wieżę oraz powiedzieć co zbudowało, np. dom
- angażuje się w proste czynności domowe, chce być samodzielne np. nakrywa do stołu z niewielką pomocą
- łączy kilka czynności podczas zabawy np. przewozi klocki samochodem, karmi lalkę butelką i kładzie ją w wózku
- rozpoznaje loga firm, znaki
- rozumie pojęcie i proces liczenia, mimo że samo nie liczy
- rozumie pojęcia związane z rozmiarem i ilością
- nazywa emocje np. Jaś się boi
- martwi się gdy widzi cudzą krzywdę
- potrafi bawić się w proste gry z regułami
- zaczyna dzielić się zabawkami z innymi dziećmi
- śpi samodzielnie i przesypia całą noc
- często nie potrafi odróżnić fantazji od rzeczywistości
- poprawnie nazywa kolory
- adekwatnie używa czasowników związanych z aktywnościami: biegać, wejść, iść
Umiejętności dziecka 3 – letniego:
- potrafi samo jeść, posługuje się łyżką i widelcem, pije ze szklanki
- buduje most z klocków
- umie przelać sobie wodę z butelki do kubka.
- umie przerysować skrzyżowane linie i narysować koło
- umie naciąć lub przeciąć kartkę nożyczkami
- potrafi umyć sobie ręce i wyszczotkować zęby pod kontrolą osoby dorosłe
- chętnie rysuje (bazgrze), nazywa swoje rysunki
- rozróżnia przeciwieństwa: stój – idź, duży-mały, nie ma-jest
- łączy przedmioty w kategorie – zwierzęta, pojazdy, jedzenie
- umie liczyć 1,2,3
- umie zastosować /zapamiętać złożone 2 lub 3 elementowe polecenia np.: weź kubek i zanieś go na stół, weź kubek i zanieś go powoli na stół
- rozumie co to znaczy czekać na swoją kolej i coraz lepiej radzi sobie z frustracją związaną z czekaniem
- potrafi nazwać się dziewczynką lub chłopcem
- chętnie mówi innym co właśnie robi
- automatycznie potrafi przypisywać swoje uczucia innym osobom lub zabawkom
- gdy jest zdenerwowane, potrafi uspokoić się w 10-15 minut
- lubi bawić się w towarzystwie innych dzieci (nawet gdy bawi się samo, ale inni są obok)
- potrafi zaangażować się w prostą zabawę oparta na współpracy (z dorosłym lub innymi dziećmi)
- chętnie bawi się w zabawy „na niby”, korzysta z fantazji – w zabawie może wszystko)
- potrafi samo zasnąć
- przez większość czasu mowa dziecka jest zrozumiała dla osób spoza rodziny, nieznających dziecka
- używa zdań pytających i rozkazujących
- w wypowiedziach dziecka pojawiają się zdania złożone
- jest w stanie całkowicie kontrolować swoje potrzeby fizjologiczne, korzysta z sedesu.
- potrafi powiedzieć jak ma na imię, ile ma lat.
- prawidłowo wypowiada: samogłoski ustne,p,b,m,ł,j,k,g,h,f,w,t,d,n,ś,ź,ć,dź.
Umiejętności dziecka 4 – letniego:
- potrafi rzucić i złapać dużą piłkę
- potrafi posmarować chleb masłem.
- potrafi przejść po rozłożonej linie
- potrafi iść do tyłu nie tracąc równowagi
- zapina guziki
- używa nożyczek
- samodzielnie myje zęby i ręce
- rysuje postać składającą się z minimum 2-4 części.
- po skorzystaniu z toalety samodzielnie i prawidłowo używa papieru toaletowego.
- sięga po różne twórcze aktywności takie jak lepienie, malowanie, wycinanie
- samodzielnie potrafi kategoryzować przedmioty, zwierzęta, potrafi wymienić cechy wspólne
- potrafi nazwać uczucia na podstawie mimiki twarzy
- zabawa staje się bardziej skomplikowana, często wymaga wielu przygotować, np. budowy prowizorycznego sklepu lub zebrania wszystkich akcesoriów
- jest zainteresowane innymi dziećmi i naśladuje to co one robią
- potrafi dzielić się zabawkami
- bez większych problemów dostosowuje się do reguł i zasad
- bawi się z innymi dziećmi przyjmując różne role, podczas zabawy rozmawia z lalkami lub figurkami lub użycza im głosu
- rozróżnia i nazywa wszystkie kolory.
- potrafi streścić krótką książeczkę, bajkę
- poprawnie używa określeń związanych z czasem np. jutro, wczoraj
- zna kilka piosenek i wierszyków, które potrafi powiedzieć/zaśpiewać z pamięci
- rozumie pojęcia wysoko-nisko, szeroki-wąski, pod-nad, tu-tam, wysoko-nisko.
- jeździ na rowerze z trzema kółkami.
- zapina i odpina guziki, zasuwa i rozsuwa zamek błyskawiczny.
- zna imiona najbliższych mu osób: rodziców, rodzeństwa, krewnych, pań w przedszkolu, kolegów z piaskownicy.
Umiejętności dziecka 5- letniego:
- bez większych trudności korzysta z typowego placu zabaw – wspina się, zjeżdża ze zjeżdżalni, huśta się na huśtawce.
- skacze na jednej nodze
- nawleka koraliki na sznurek
- potrafi przerysować trójkąt
- jeździ na dwukołowym rowerze.
- potrafi przeciąż kartkę wzdłuż linii
- rozumie pojęcie czasu, występowanie pór dnia i roku
- liczy do 10
- jest w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu 10-15 min
- umie się przedstawić i podać swój adres
- umie napisać pojedyncze litery lub cyfry
- w zabawie przyjmuje role postaci lub osób
- umie zaangażować się w zabawę dwóch lub 3 osób
- potrafi panować nad pęcherzem w nocy
- rysuje linie pionowe, poziome i ukośne, odwzorowuje proste szlaczki.
- chce być podobne do kolegów/ koleżanek
- opowiadając o innych osobach używa określeń pokazujących, że widzi różnice między nimi w zachowaniu, w temperamencie
- cieszy je używanie nieładnych słów związanych np. z toaletą
- pyta „dlaczego?”
- używa całych zdań w rozmowie
- posługuje się przyimkami : do, na, za, pod
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
- wymawia głoskę r
- potrafi już bezbłędnie powtórzyć sz, ż, cz, dż, choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez s, z, c, dz.
- wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe.
MATERIAŁY Z WARSZTATÓW
Z LOGOPEDĄ
Jak powinien wyglądać rozwój mowy u dziecka 3-letniego?
Dziecko, mając 3 lata, kończy ważny okres w rozwoju mowy, mianowicie okres zdania, a rozpoczyna okres swoistej mowy.
Rozwój mowy trzylatka zwykle wygląda następująco:
- sprawnie posługuje się mową, wypowiedzi dziecka są wielowyrazowe;
- mówi dużo i chętnie, często dziecko mówi głośno swoje myśli, spostrzeżenia podczas wykonywania czynności (zabawy) bądź odpowiada na proste pytania dotyczące owej aktywności;
- zdarza się opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej, przestawki głoskowe, czy też zniekształcenia wyrazów;
- wykazuje zainteresowanie otoczeniem poprzez zadawanie wielu pytań;
- wymienia czynności i przedmioty na obrazku;
- rozumie, co się do niego mówi, jeżeli jest to związane z czymś, czego wcześniej doświadczył.
W tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l oraz samogłoski ustne: a, o, u, e, y, i, a, czasem nosowe: ą, ę. Pod koniec tego okresu pojawia się: s, z, c, dz, które wcześniej było zastępowane przez dziecko: ś, ź, ć, dź.
Niepokojące sygnały
U dziecka do 4 roku życia:
- mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
- nie wymawia głosek s, z, c, dz ,zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź,
- zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne: d na t (np. zamiast domek mówi tomek), w na f (zamiast woda mówi fota), g na k (zamiast gęś mówi kęś), b na p (zamiast buda mówi puta) ma trudności z nazywaniem przedmiotów,
- nie buduje zdań,
- ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków.