Koła zainteresowań

PRZEDSZKOLNE KOŁA ZAINTERESOWAŃ ROK SZKOLNY 2018/2019

1. Koło plastyczne ,,Twórczy przedszkolak”

Opiekunowie: Bożena Jędrzejewska, Elżbieta Dobrowolska

         Od października 2017 r. ponownie rozpoczyna swoją działalność koło plastyczne „Twórczy przedszkolak”. Zajęcia będą się odbywały minimum raz w miesiącu w piątek w godzinach: 12.00 – 12.40.

         Głównym celem koła „Twórczy przedszkolak” jest kształtowanie twórczej postawy dzieci w różnych sferach osobowości, a w szczególności:

– rozwijanie własnych zainteresowań dzieci,

– stymulowanie samodzielnego myślenia,

– zaspokojenie potrzeby tworzenia.

Dzieci będą miały możliwość posługiwania się różnymi technikami plastycznymi: wycinanka, kalkografia, frotaż, rysowanie pastelami, składanki z figur geometrycznych – origami, malowanie kulką, sznurkiem, brikolaż, retusz, tworzenie prac przestrzennych, projektowanie i kolorowanie mandali.

Wprowadzane będą zabawy rozwijające myślenie wyobrażeniowe oparte na słowie np. wiersze, bajki i baśnie, rymowanki, tworzenie definicji, nadawanie nowych nazw, znaczeń.

Spotkania będą uatrakcyjnione zabawami i tańcami integracyjnymi, masażykami relaksacyjnymi, zabawami paluszkowymi oraz zabawami z chustą animacyjną.

 

MAJ

Na kolejnym spotkaniu koła plastycznego dzieci wykonały składankę z papieru do pakowania i papierowych serwetek na temat „Japonki”. Poszerzyły wiadomości o tradycyjnych strojach japońskich.

 

 

 

 

 

 

 

 

KWIECIEŃ

Na kwietniowym spotkaniu koła plastycznego dzieci wykonały pracę pt. ,,Kolekcjoner motyli”. Oglądały różne gatunki motyli zwracając uwagę na barwę, kształt skrzydeł. Następnie malowały  motyla  akwarelą wg własnego pomysłu. Na zakończenie spotkania wykonały improwizację ruchową do utworu muzycznego ,,Taniec motyli”.

 

MARZEC

Na kolejnym spotkaniu koła plastycznego dzieci wykonały pracę na temat „Wiosenne drzewa” metodą dynamicznych obrazów „Edukacja przez ruch”. Pracowały w dwóch grupach tworząc magnolię i jabłoń. Drzewa ozdobiły kwiatami wykonanymi techniką origami płaskie z koła.

LUTY
W lutym na kolejnym spotkaniu kółka plastycznego dzieci wykonały pracę twórczą na temat ,,Wyczarowane z plamy”. Dobierały skojarzenia do różnych plam, próbowały w nich zobaczyć podobieństwo do znanych rzeczy. Następnie zamieniały plamy w coś innego, traktując je jako początek obrazu. Nazywały swoje prace.

 

STYCZEŃ

Na styczniowym spotkaniu koła plastycznego dzieci wykonały pracę pt. „Zimowe drzewa” z wykorzystaniem różnych materiałów: koronek, tiulu, serwetek, wacików kosmetycznych i białego papieru, przedstawiając wygląd drzew podczas zimy. Uczestniczyły w zabawie rytmicznej „Przyszła do nas zima biała”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

Z okazji świąt Bożego Narodzenia na kolejnych zajęciach koła plastycznego dzieci wykonały Aniołka z papierowego talerzyka. Do ozdobienia wykorzystały gotowe elementy: kolorowe piórka, cekiny, koraliki, śnieżynki.

 

LISTOPAD

W listopadzie odbyło się kolejne spotkanie koła plastycznego „Twórczy przedszkolak”. Dzieci wykonały pracę techniką origami płaskie z koła na temat „Sowy na drzewie”. Na zakończenie tańczyły przy piosence „Lecą, lecą liście” demonstrując ruchem jej treść.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PAŹDZIERNIK

W październiku  odbyło się  spotkanie kółka plastycznego. Zajęcia rozpoczęły się zabawą  przy piosence pt. ,,Pani jesień”. Dzieci tworzyły też gwiazdę skojarzeń do słowa – jesień. Następnie wykorzystując niekonwencjonalne narzędzia – patyczki do uszu  wykonały pracę pt; „Jesienne liście”.


  


2. Kółko czytelnicze ,,Książkowe moliki”

Nauczycielka: Lidia Dusza

„Czasami wystarczy przeczytana bajka,

aby dać naszemu dziecku pieszczotę,

która pozostaje w sercu na całe życie.”

Pino Pellegrino

Głównym celem koła czytelniczego „Książkowe moliki” jest:
wprowadzenie dzieci w świat literatury,
rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
zainteresowanie dziecka książką.

Przedszkolaki zapoznają się z tekstami literackimi – wierszami, opowiadaniami, baśniami i bajkami dla dzieci. Spotkania z książką   uatrakcyjnione będą  zabawami muzycznymi i plastycznymi inspirowanymi poznanymi utworami literackimi oraz ćwiczeniami ortofonicznymi.

Działalność koła czytelniczego „Książkowe moliki” będzie odbywała się minimum raz w miesiącu

 

GRUDZIEŃ

Na kolejnych zajęciach koła czytelniczego dzieci dowiedziały się jakie są etapy powstawania książki na podstawie historyjki obrazkowej „Od autora do czytelnika”. Wysłuchały wiersz M. Przewoźniaka pt. „Kłopoty w bibliotece”. Doskonaliły umiejętność wypowiadania się nt. „Co to jest książka?”. Na zakończenie zajęć rozwiązały zagadki o znanych postaciach z popularnych bajek.

 

PAŹDZIERNIK

W październiku odbyły się pierwsze zajęcia koła czytelniczego „Książkowe moliki”. Przeczytaliśmy książkę pt. „Elmer” Davida McKee. Elmer to słoń w kratkę – ulubieniec przedszkolaków na całym świecie. Razem z Elmerem dzieci odkrywają swoje indywidualne talenty, uczą się tolerancji i otwartości, budują poczucie własnej wartości i przekonują się, że warto poznawać świat i zdobywać przyjaciół. Seria książek z Elmerem prostymi środkami chwali subtelność, inteligencję i wyrozumiałość. I przede wszystkim bawi dzieci.Na zakończenie zajęć dzieci pokolorowały słonia w kratkę i zabrały go do domu.


 

3. Koło patriotyczno-turystyczne ,,Mali traperzy z 5”

Przedszkolne koło patriotyczno-krajoznawcze „Mali traperzy z 5” prowadzą nauczycielki:
 Małgorzata Walaszek
 Beata Wojciechowska.
Działalność koła ma na celu rozwijanie poczucia przynależności narodowej, zapoznanie z zabytkami, legendami, historią kraju oraz najbliższej okolicy.

MARZEC

4. Koło ekologiczno-badawcze ,,Eko-Przedszkolak’’

Nauczycielka: Justyna Lewandowska

„Uczmy miłości do przyrody,

uczmy spostrzegać jej piękno,

cieszyć się nim, podziwiać je,

a jednocześnie przestrzegajmy dzieci,

by tego piękna nie niszczyły”.

(Hanna Zdzitowiecka)

 Celem Koła ekologiczno –badawczego ,,Eko-Przedszkolak’’ jest dostarczenie wiedzy na temat podstawowych pojęć ekologicznych, wykształcenie umiejętności mądrego korzystania z zasobów natury, rozumienia mechanizmów zjawisk przyrodniczych, kształtowania postaw proekologicznych oraz wyrobienia u dzieci świadomości przyrodniczej. Program koła stwarza warunki do działania w obszarze aktywności poznawczej, zabaw badawczych i eksperymentów, które pozwolą przedszkolakom rozwijać myślenie przyczynowo-skutkowe, porównywać i zgłębiać fascynujący świat przyrody. Działalność koła będzie odbywała się minimum raz w miesiącu.

 

MAJ

,,Woda źródłem życia’’ 

Przedszkolacy  słuchając odgłosów z zamkniętymi oczami i określały, z czym te odgłosy im się kojarzą (szum fal, plusk wody, szmer źródełka, kąpiel, kapiące krople, odpoczynek na plaży). Hasło-woda. Następnie  określały organoleptycznie czyli za pomocą swoich zmysłów : wzroku, dotyku, smaku właściwości wody (szklanka napełniona wodą)
– co jest w szklance
– jaka jest woda
– czy woda ma kolor
– czy woda ma smak
– jaką wodę można pić

Dzieci przy pomocy mapy myśli starały się wyjaśnić:  „Do czego potrzebna jest woda? Co robić, by wodę oszczędzać? Szukaliśmy sposobów mądrego gospodarowania wodą w łazience, w czasie podlewania roślin, prac plastycznych z użyciem wody. Na zakończenie przedszkolacy obejrzały film edukacyjny ,,Obieg wody w przyrodzie’’.

 

 

 

 

KWIECIEŃ

W miesiącu kwietniu z racji tego, że obchodziliśmy ,,Światowy Dzień Ziemi’’ omówiliśmy, jakie działania mogą podejmować dzieci, aby nasz dom-Ziemia była miejscem czystym, mniej zanieczyszczonym i przyjaznym dla wszystkich stworzeń. A następnie dzieci wykonały prace plastyczne nt. ,,Postępuję ekologicznie’’. Wzięliśmy również udział w I Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym pt. ,,Odpady segregujemy w zieleni żyjemy’’. Z niecierpliwością czekamy na rozstrzygnięcie konkursu.

 

 

 

MARZEC
Sadzimy cebulę na szczypiorek

Mamy już wiosnę, przyszedł więc czas na zabawy badawcze z ziemią oraz sadzenie cebuli. W piątek 29.03.2019r. dzieci oglądały ziemię, oceniały – za pomocą zmysłów– jej wygląd, zapach i strukturę. Poznaliśmy zasady pielęgnacji roślin, wiemy, jak ważny jest dostęp wody i światła. Potem nadszedł czas na sadzenie cebuli. Każde dziecko posadziło cebulki do nietypowych doniczek- wydmuszek po jajkach, a ciocia Justyna podlała je wodą. Tak przygotowane roślinki wszyscy zabrali do domu, aby dalej je pielęgnować i obserwować wzrost szczypiorku.

 

LUTY
Ptaki wokół nas

Przedszkolacy na zajęciach koła zapoznały się z popularnymi ptakami występującymi w Polsce np. gilem, łabędziem, dzięciołem, sroką, wroną, wróblem itd. Określaliśmy, które z nich przylatują do nas na zimę, a jakie odlatują oraz które z nich możemy obserwować przez cały rok. Następnie na podstawie filmu edukacyjnego pt. ,,Ptaki w czasie zimy’’ dzieci dowiedziały się, jakie przysmaki możemy dawać ptakom do jedzenia, aby mogły przetrwać srogą i śnieżną zimę, a jaki pokarm może im zaszkodzić.